292193265_10160064798896142_737942367075

Auto hajosi.

Belgiasta paluun jälkeen oli vielä koulua muutama päivä - lähinnä siivoilua ja viimeisten töiden viimeistelyä

290988368_10160051741391142_823512635937

Kuten polttopuiden halkaisusysteemi, oma design, ensin 3D mallinnettu, plasmaleikkurilla leikattu, muotoonsa väännelty ja hitsattu ja... varmasti vaaterissa ja ryhdissään, maalausta vaille valmis.

290728479_10160049557311142_515391275290

Himppusen oli vaan lämpöstä hitsaamossa kesähelteillä haalarit päällä...

Mutta siis autosta.

292158494_10160064798046142_458892087812

Kotimatkalla koulusta, se yht' äkkiä kolisi kovaa ja jumahti täysin, ja onneksi sain sen hissukeen tien poskeen.

Kun yritin ajaa sillä, sillä ei voinut kävelynopeutta enempää ajaa, ja selvästi jokin oli ihan jumissa.

 

 

Ajattelin että nyt sitten vihdoin pääsee autosta eroon (22 vuotta vanha kolsa, joka odottanut kuolemaa jo monta vuotta)... mutta.
Tuttava, joka asuu samoilla nurkilla laittoi viestiä että "hei, onko se teidän auto mikä on tuolla tien poskessa? tartteteko apua?"
 

Hyvä puoli omistaa kirkkaan keltainen pakettiauto - kaikki tietävät kenen auto se on! :D

Mutta siis juu, tottakai apu kelpaa. Hän kun autoista tietää, niin ajattelin että jos hän katsoisi että jos vika onkin jokin pieni, vai tilaanko vaan hinauksen romuttamolle.

 

Hänpä sitten tuli ja katsoi, ajoi auton omaan pihaansa (siinä ihan alle kilometrin päässä), ja diagnosoi ongelmaksi jumittuneen etupyörän laakerin.

No niin! Laakerit vaihdettiin edellisellä viikolla työllistymisyksikön autopajalla!
(samalla olivat käyttäneet auton katsastuksessa, ja auto on siis tuoreessa leimassa.)


Eli olivat asentaneet laakerit väärin (liian tiukalle), eikä auto tarvitse kuin uudet laakerit!

"Äkkiäkös sinä ne laakerit siihen vaihdat" sanoi kaveri, ja minä uskoin ja kaivoin työkalut koriin (pakki ollut hajalla jo pitkän aikaa, mutta harvoin ollut tarvetta roudata kaluja kovinkaan kauas), ja aloitin projektin.

 

 

Noo... näin jälkikäteen voin sanoa, että olisi kannattanut tilata hinaus ja roudata auto takaisin työllistämisyksikköön (vaikka se sijaitseekin ihan toisessa kaupungissa).

292299288_10160064798976142_155947291340

Ja kaikista ruuveista sain mutkalle juuri sen, mitä ei löytynyt paikallisesta tarvikekaupasta, ei Motonetistä, eikä edes mutterien maahantuontiliikkeestä!

...se että mitenkä tälläinen täti-ihminen saa mutterin väännettyä noin mutkalle, onkin sitten eri tarina.

 

 

 

Sekava päivitys. Mutta sekava ja monivaiheinen projekti. Pointti on, että auto pelaa taas, ja tuli taas opittua uutta. 
Enkä olisi muutama vuosi sitten ajatellut, että pystyisin ja osaisin niin montaa juttua kun nyt.
 

En varmaan koskaan pääse eroon tuosta rohjakkeesta. 

Se ei kelpaa edes varkaille:
 

Meinaan kun oli silloin edellisiviikolla siellä työllistämisyksikössä odottamassa huoltoa, oli siihen yöllä joku murtautunut sisään (mikä ei sinänsä vaikeaa, sillä ovien lukitus ei toimi), ja lähtenyt ajamaan autolla (mikä ei sinänsä vaikeaa, sillä auton avaimet olivat jemmassa autossa, auto kun odotti seuraavana aamuna huoltoon pääsyä), ajanut autolla jossain parin tunnin ajan, ja palautti auton.

Auto ei siis kelpaa edea autovarkaille!

 

 

ps. en voi ottaa auton korjaamisesta krediittejä itselleni, vaan kaveri auttoi huomattavissa määrin, ja laakeria ei saa olakkeeseen muuta kuin puristimella, eli kun sain olakkeen irti, toimitin sen työllistämisyksikköön missä saivat prässätä siihen uuden laakerin - asennettiin se paikoilleen, niin että sain auton ajettua työllistämisyksikköön, missä saivat vaihtaa muut laakerit.

...epäilen nyt, että laakerit ovat edelleenkin liian tiukalla, sillä renkaiden navat lämpenee edelleen liikaa, ja toisekseen jarruissa on ilmaa...  mutta ainakin auto toimii, vaikken sillä pitkälle viitsi ajaa ennen kuin sen saa vielä uudelleen huollettua.